Sloučení závazků pro úhradu jednou částkou (SPAD)

Související rozcestníky | Hlavní rozcestník Finanční modul | Účetní modul | Předpisy a úhrady


Jedná se o sloučení předpisů do jednoho závazkového dokladu, na který následně vytvoříte platbu. Původní předpisy uhradíte tímto spadovým dokladem a spad následně uhradíte bankou či jiným způsobem úhrady.

Používá se např. pro úhradu složenek jednou částkou.

Nastavení:

1) Číselník *9820 Definice přenosu

  • Vytvořte novou definici SLOZ - Složenky
  • Do příkazu nastavte cestu, kam se má ukládat soubor pro poštovní aplikaci
  • Formát souboru vyberte ČP - Složenky B

2) Kniha SPADu v číselníku *8077 Účetní knihu a číselnou řadu v *9001 Číselné řady

  • Vytvořte knihy pro SPAD závazků do složenek (pojmenujte knihu názvem SLOZ)
  • Vyberte z rozbalovátka typ knihy Splátkový kal./směnky/avíza
  • Pokud existuje, vyberte nějakou knihu SPADu a tlačítkem KOPÍRUJ ji okopírujte
  • Pokud žádná kniha SPADu neexistuje, vytvořte ji tlačítkem Přidej
  • Zkontrolujte zda je správně nastaveno Druh knihy (záv/poh) a typ knihy aktivní/pasivní
  • Vytvořte číselnou řadu v *9001

3) Šablony pro zápis SPADu v *1001 Závazky

  • Vytvořit šablonu pořízení i šablonu pro okno kumulace (druhou zmíněnou lze vytvořit v průběhu pořízení prvního spadu)
  • Šablona pořízení - doplňte knihu a číselnou řadu SPADu, rozpis částky NEzaškrtnuto, typ úhrad příkazem

Vytvoření TXT souboru pro CRYPTU

  • Vytvořte závazky, které chcete platit složenkou. Zápis závazků je standardní, typ úhrady vyberte "složenkou".
  • Pokud nestrháváte poplatky za složenky z hodnoty složenky (platí je firma nad rámec složenek), musíte navíc vytvořit závazek na výši poplatků (podklad pro závazek zašle Česká pošta).
    • Typ úhrady složenkou
    • Poplatky také uhradíte dokladem SPADu
  • Proveďte tvorbu TXT souboru (podklad pro CRYPTU) podle návodu +1690.
  • Následně vytvořte SPAD dokladů.

SPAD dokladů

  • SPAD sloučí vybrané doklady pro úhradu jednou částkou.
  • Sloučené závazky se SPADem fiktivně uhradí.

Postup

  • Aplikace *1001 Závazky.
  • Výběr šablony a tlačítkem Přidej.
  • V okně pořízení vypňte klienta, datumy, VS, specificný symbol, BÚ klienta, nedoplňujte částku.
  •  Šipka vedle tlačítka "Vypořádání" - Sloučení dokladů.

 

  • V okně kumulace zkontrulujte si (doplňte) políčko "Přenos", zde musí být uveden výše nastavený  přenos složenkou
  • Tlačítkem "Dávka"
  • Zobrazí se okno "Parametry kumulace dokladu"
  • Zde upravte "Typ úhrady" na  Složenkou
    • Pokud zahrnované doklady nemají zadaný typ úhrady, nenabídnou se ve výběru!
    • Pokud mají doklady různé typy úhrad, nefiltrujte typ úhrady.
  • Údaj kniha nevyplňujte
  • Okno potvrďte OK
  • Zobrazí se seznam dokladů pro tvorbu SPADu
  • Zde vyberte doklady (sloupec Ano/Ne), které chcete uhradit
  • Vše uložte pomocí tlačítka OK
  • Doklad je připraven k úhradě

Vrácení peněz ze složenek

  • Pokud se za některou ze složenek vrátí peníze jako nedoručitelné, pak tuto příchozí platbu napárujte na původní závazek klienta.
  • Při vrácení peněz ze složenky postupujte následujícím způsobem:
    • Otevřete aplikaci *1004 Zpracování bankovních výpisů
    • Vyberte šablonu Zpracování bank. výpisů
    • Přejděte na záložku Ostatní a nastavte Režim zpracování jako "vrácení úhrady" (Při nastavení tohoto režimu se nabídnou všechny uhrazené doklady, bez ohledu na to, jak a čím byly uhrazené)
    • Vraťte se na záložku Položka a napárujte původní doklad (páruje se závazek, NE SPADový doklad!)
    • Uložit tlačítkem OK
  • Pokud se vrátí více plateb jednou položkou v bance, vyřešte jejich rozdělení rozpadem:
    • Ve zpracování bank. výpisů stiskněte černou šipku vedle tlačítka "Párování" a vyberte možnost "Rozpad úhrady"
    • Na záložce Ostatní nastavte typ zpracování banky jako "Vrácení peněz"
    • Na záložce Položka napárujte doklad (závazek)
    • Tlačítkem Přidej přidejte nový řádek a postupně napárujte jednotlivé doklady
Autor:    DiS. ZEMENOVÁ Zuzana    | Posl.změna:    30.01.2019    | Článek:    670    |     www.WinFAS.cz